Home > Blog > Alles dat je moet weten over achteruitrijalarmen

Alles dat je moet weten over achteruitrijalarmen

Een achteruitrij alarm: de bekende hoorbare waarschuwing voor omstanders en medeweggebruikers wanneer een voertuig achteruitrijdt.

Bekijk alle achteruitrij alarmen

Op het eerste gezicht niet zo’n heel spannend apparaatje, maar bij nader inzicht toch de moeite om wat dieper op in te gaan. Er zit namelijk behoorlijk wat verschil tussen het ene en het ander alarm. Denk bijvoorbeeld aan volume, bouwvorm en robuustheid. Daarnaast produceert niet ieder achteruitrijalarm hetzelfde soort geluid.
 

Piepen of kraken

Het bekende ‘piep-piep’ geluid als een vrachtwagen achteruitrijdt kennen we allemaal. Deze zogenaamde standaard achtruitrijalarmen zijn al jarenlang een veelgehoord geluid in het verkeer.

Standaard achteruitrijalarm:


Het geluid verspreidt zich in iedere richting over een grote afstand. Precies wat je wilt hebben, zou je zeggen.

Standaard achteruitrijalarm

Toch is dit niet altijd ideaal.

Doordat het geluid zich in iedere richting verplaatst en weerkaatst tegen bijvoorbeeld muren, is het soms moeilijk om te achterhalen waar het geluid precies vandaan komt. Dit leidt ertoe dat je verrast kunt worden omdat een voertuig ineens uit een andere richting komt dan dat je zou denken.

Bij voertuigen die zijn uitgerust met een zogenaamd ‘multi-frequentie’ achteruitrijalarm speelt dit probleem niet. In plaats van het bekende piepgeluid, produceert dit soort achteruitrijalarm een soort kraakgeluid.

Multi-frequentie achteruitrijalarm:

 

Eén van de eigenschappen van dit geluid is dat het zich maar in één richting verplaatst. Ook weerkaatst het niet tegen muren.

Multi-frequentie achteruitrijalarm

Je hoort dit geluid dus alleen als je je áchter het voertuig, dus in de gevarenzone, bevindt.
 

Tip van onze productspecialist

ECCO EA9724


Multi-frequentie achteruitrijalarm dat volume aanpast aan omgevingsgeluid. Geschikt voor on- en off-road voertuigen.
 

Meer informatie

Krakend achteruitrijalarm 77-97 dB | ECCO EA9724

 

Geluidsoverlast

Een andere eigenschap van multi-frequentie achteruitrijalarmen is dat het geluid sneller afbreekt. Dit betekent dus dat het niet honderden meters verderop nog te horen is. Met name als er werkzaamheden aan de gang zijn in een woonwijk, of wanneer er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunnen achteruitrijalarmen flinke geluidshinder veroorzaken voor buurtbewoners.

Doordat het geluid van multi-frequentie alarmen veel minder ver draagt, veroorzaken deze achteruitrijalarmen ook veel minder geluidsoverlast.
 

Aanpassing aan omgevingsgeluid

Er is nog een andere manier om geluidshinder tot een minimum te beperken: zelfaanpassende achteruitrijalarmen, ook wel een ‘smart alarm’ genoemd. Deze alarmen passen het volume dat ze produceren automatisch aan het omgevingsgeluid aan. Dat wil zeggen dat het alarm altijd 5 dB luider klinkt dan het geluid in de omgeving van het voertuig.

Zelfaanpassend achteruitrijalarm

’s Nachts maakt het alarm dus veel minder herrie dan overdag. Ook als het voertuig in een rustige omgeving rijdt, zorgt het, met een smart alarm, voor veel minder, of helemaal geen overlast. Zowel standaard- als multi-frequentie achteruitrijalarmen zijn beschikbaar als smart alarm.

Meer weten over onze achteruitrijalarmen? Kijk dan hier.

 
 

Reacties

05 OKT. 2018 - 09:45

Marc

Duidelijk stukje, dank daarvoor!

 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Licht en donker in één beeld? Altijd zicht met een WDR camera!

27/05/2020   Als loonwerker heb je iedere dag veel te doen, zo ook vandaag. Je bent vroeg opgestaan om aan de eerste klus van de dag te beginnen: het omploegen van een paar hectare land....

Bulkmateriaal of schroot verplaatsen? Alle data in de cloud

31/01/2020   Op terreinen van zand- en grindhandels of afvalverwerkers worden veel grondstoffen in- en uitgevoerd. Er is lang niet altijd goed inzicht in het volume van de overslag....

Lichtopbrengst werklampen: wat zegt het aantal lumen nou eigenlijk?

29/11/2019   Bij de aanschaf van nieuwe werklampen wordt er vaak als eerste gekeken naar de lichtopbrengst van de lamp. Niet zo gek natuurlijk, de lamp moet wel voldoende licht geven....

 
.

© Copyright GrootJebbink BV 2020
Algemene voorwaarden | Privacy Policy

Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close

Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy

Ok.