Wij gebruiken cookies. Zie onze Privacy Policy - Close
Home > Blog > Breedstralers & verstralers: het juiste lichtpatroon is het verschil tussen dag en nacht

11/08/2017 - Albert Poortinga

Breedstralers & verstralers: het juiste lichtpatroon is het verschil tussen dag en nacht

Reageer

  0          462

Stel je eens voor: je bent kraanmachinist en je moet de komende tijd veel ’s nachts werken. Om toch goed te kunnen zien, heb je je graafmachine voorzien van een set goede LED werklampen.

Bekijk al onze LED werklampen

‘Het kost wat,’ denk je, ‘maar dan heb je ook wat’. De eerste indruk van de lampen is positief. Ze produceren een helder en egaal lichtbeeld waarmee je alle obstakels ver voor je uit kunt zien.

Maar dan ga je aan het werk en blijken de lampen toch wat minder licht te geven dan je eerst dacht. Tenminste, op de plek waar je het licht het hardst nodig hebt: dichtbij de graafmachine, binnen het bereik van de boom. Nu zie je alsnog alle kabels en leidingen in de grond niet goed.

Heb je dan toch de verkeerde werklampen gekocht? Waarschijnlijk niet, alleen zit er een lens voor de lamp die voor jouw soort werk niet optimaal is. De lens die voor de lamp zit, bepaalt namelijk hoe het licht dat uit de lamp komt, verspreid wordt.
 

Verstralers en breedstralers

Deze twee termen worden veel gebruikt om aan te geven of het licht van een lamp smal is en ver weg schijnt, of juist breed is en dichtbij schijnt.

Zo zijn verstralers over het algemeen geschikt voor voertuigen die met hogere snelheid rijden, omdat ze de omgeving over een grote afstand naar voren verlichten en de bestuurder daardoor op tijd obstakels kan zien.

Breedstralers daarentegen zijn dan weer geschikt voor langzaam rijdende of stilstaande voertuigen, omdat ze de omgeving rondom het voertuig verlichten. De bestuurder heeft hierdoor dus veel beter overzicht op het werkgebied van het voertuig.
 

Meer lichtpatronen

Om een echt goede onderverdeling te maken in alle mogelijke lichtpatronen, moeten we verder kijken dan alleen naar ver- en breedstralers. Er zijn binnen die twee categorieën ook weer verschillende lichtpatronen met hun unieke eigenschappen.

De meeste van onze Nordic Lights werklampen zijn beschikbaar in deze vier lichtpatronen:
 

Wide Flood

 

Flood

Wide Flood lichtpatroon   Flood lichtpatroon

Geprojecteerd op ondergrond (l) en op muur op 10 m afstand (r)

 

Geprojecteerd op ondergrond (l) en op muur op 10 m afstand (r)

Een Wide Flood lichtpatroon heeft een zeer brede lichtspreiding dicht bij het voertuig. Hierdoor wordt de gehele werkomgeving verlicht.   Flood heeft een meer gecentreerd lichtbeeld dan Wide Flood. Dit patroon kan een specifiek gebied rond het voertuig extra verlichten.
   
Toepassingen   Toepassingen
Grondverzet, hulpdiensten, intern transport, op- & overslag, landbouw   Bosbouw, transport, grondverzet
     

High Beam

 

Low Beam

High Beam lichtpatroon   Low Beam lichtpatroon

Geprojecteerd op ondergrond (l) en op muur op 10 m afstand (r)

 

Geprojecteerd op ondergrond (l) en op muur op 10 m afstand (r)

Een High Beam lichtpatroon verlicht een smal, langgerekt oppervlak. Hierdoor krijgt de bestuurder een duidelijk beeld van de ondergrond recht voor het voertuig, over een grote afstand.   Met een Low Beam lichtpatroon wordt een breed oppervlak op grote afstand van het voertuig verlicht. Het lichtpatroon is vooral geschikt voor het verlichten van vlakke terreinen met weinig obstakels.
   
Toepassingen   Toepassingen
Verticaal transport, landbouw   Landbouw, bosbouw, op- & overslag



In de praktijk ziet het verschil in lichtpatroon er zo uit:
 

Lichtpatronen LED werklampen
 

Benieuwd welk lichtpatroon het best is voor jouw voertuig en werksituatie? Neem dan contact met ons op voor advies. Liever in de praktijk zien wat het effect van verschillende lichtpatronen is? Maak dan een afspraak voor een gratis demonstratie.

 
 
 

Plaats reactie 

Je reactie wordt beoordeeld vóór plaatsing     Plaats reactie

 

Eerdere blogs

Besparen met werklampen: zo doe je dat!

06/09/2017   De aanschaf van een nieuwe machine is niet zoiets als het kopen van een pak suiker. Het gaat al snel om bedragen van tien- tot honderdduizenden euro’s....

Witte ruis: geen ontvangst op de radio, wél achter een voertuig

05/07/2017   Witte ruis is monotoon geluid. Je kunt het bijvoorbeeld horen als de radio wel aanstaat, maar geen ontvangst heeft. Het valt het best te omschrijven als een ‘shh’-geluid....

Recorder als hulpmiddel voor vrachtwagenchauffeurs

15/06/2017   ‘Vrachtwagenchauffeurs van wie het rijgedrag in de gaten wordt gehouden door een dashcam zijn minder vaak betrokken bij ongelukken en bijna-ongelukken’....

 

© Copyright GrootJebbink BV 2017
Algemene voorwaarden | Privacy Policy